Interview met Margot Engels
Investeren in healthcare kent voor- en nadelen. Naast een financieel aspect weegt de maatschappelijke verantwoordelijkheid minstens zo zwaar. Inhoudelijke kennis van het product, de sector en de bewegingen van de markt zijn dan ook van essentieel belang, weet ook Margot Engels.
Ondanks dat ik pas een paar jaar bij Holland Capital rondloop, ben ik eigenlijk al vrij lange tijd aan hen verbonden. Ik was directeur bij Opdidakt, een aanbieder van jeugdzorg in een ambulante setting, toen Holland Capital in hen investeerde. Nadat Opdidakt werd verkocht ben ik enkele jaren later op verzoek van Hubert betrokken geraakt bij andere investeringen van Holland Capital in de zorgsector. Sinds 2019 ben ik officieel lid van het team als partner.
Hands-on te werk
De ervaring die ik meeneem uit de zorg, zet ik nu in bij het beoordelen van mogelijke investeringen. Je bent toch beter in staat om te beoordelen als je het ook zelf doet of gedaan hebt. Daarnaast vind ik het zelf heel prettig om hands-on bij bedrijven aan de slag te gaan. Vooral omdat je het dan samen met het management doet. Zij hebben een mooi bedrijf neergezet en ik breng een stukje eigen ervaring mee. Dit proberen we te bundelen en dan krijg je het beste van twee werelden. In sommige gevallen moet je dan ook moeilijke onderwerpen aanpakken en bespreekbaar maken, daar groeit ook je onderlinge relatie van. Er komen altijd tijden dat het even wat lastiger gaat, maar het feit dat je ook dát samen doet en een relatie hebt opgebouwd, maakt het interessant en levert een oplossing die voor beiden werkt.
“DOOR ZELF IN HET VELD TE STAAN, ZIE JE TRENDS VOORBIJKOMEN”
“OM EEN GEDEGEN AFWEGING TE MAKEN OF EEN ORGANISATIE BIJ ONS PAST KIJK IK ALTIJD NAAR WAAR DE MARKT BEHOEFTE AAN HEEFT. ”
Geen concessies op kwaliteit
Investeren in een zorgonderneming moet je op een gedegen manier doen. In de zorg kun en wil je namelijk niet inleveren op kwaliteit. De focus ligt daarom eigenlijk altijd op het zo efficiënt en effectief mogelijk maken van de dienstverlening, zonder ook maar enige concessie te doen op de kwaliteit van de geleverde zorg. Als je deze twee componenten samenbrengt, realiseer je onderaan de streep vaak een positief resultaat.
Trendwatchen
Om een gedegen afweging te maken of een organisatie bij ons past, kijken we altijd naar waar de markt behoefte aan heeft. In mijn sector healthcare volgen we trends, zoals vergrijzing, toegankelijkheid en kosten van de zorg, maar ook preventie is een belangrijk thema. We weten bijvoorbeeld dat er nu heel veel nagedacht wordt over hoe men kan voorkomen dat patiënten in een te laat stadium “gezien” worden.. Dat is een moeilijk businessmodel, maar maatschappelijk wel heel relevant. We verwachten dat dit zich de komende jaren nog verder zal gaan ontwikkelen. Door zelf in het veld te staan, hoor en zie je deze trends voorbij komen en daar proberen we op te anticiperen.
Digitalisering
De afgelopen jaren is er een digitaliseringsbehoefte ontstaan om de zorg te kunnen blijven continueren. Daar waar men angstig is dat er in 2040 te weinig beschikbare zorgprofessionals zijn om de gewenste zorg te bieden, zien we de laatste tijd dat zorgaanbieders de inzet van digitale zorg verhogen. Dit maakt dat wellicht het toekomstige tekort aan medewerkers over 20 jaar op en in te vullen is met digitale ondersteuning. De zorgsector is conservatief en huiverig voor veranderingen, maar als er dan veranderingen plaats hebben gevonden, hoor je vaak dat men het toch werkbaar en kwalitatief goed vindt. Het is aan ons om de bedrijven waarin wij investeren te helpen op het huidige niveau te blijven en verder te laten groeien op het gebied van digitalisering.
Investeren in de zorg
Het grote voordeel van investeren in de zorg is dat de vraag een blijvende factor is en dat deze verder toeneemt in de tijd. Daarnaast zijn de betaalrisico’s beperkt daar de voor de zorg betalende partijen financieel sterk zijn. Dat is een zekerheid die je in de vrije marktsector minder hebt. Belangrijk voor de betalende partijen is dat de zorg toegankelijk, kwalitatief goed, maar zeker ook betaalbaar dient te blijven.
Team effort
Wat ik sterk en onderscheidend vind aan onze teams is dat wij veel kennis van de markten waarin we actief zijn hebben vergaard. Je merkt aan alles dat we specialisten op deze gebieden zijn. We zijn steeds actief binnen verschillende niches binnen de healthcare en technologie markten, maar ook op het snijvlak van digital health. Ik ben écht onder de indruk hoe wij met onze teams zo specialistisch kunnen opereren. Dat zie je ook terug in de gesprekken met potentiële investeringen. Men is positief verrast over onze kennis. Daar moet ik onze Healthcare- en Technology teams dikke credits voor geven. Niet alleen specialist op papier, maar we zijn het ook écht!
Meer interviews lezen?
Voor het 40-jarig jubileum van Holland Capital is het ’40 jaar Holland Capital boekje’ gemaakt. In dit boek wordt de ontwikkeling en aanpak van Holland Capital vanuit diverse perspectieven belicht.
Holland Capital investeert in Blyott
Holland Capital investeert in Blyott, dat realtime oplossingen biedt voor het traceren van medische apparatuur binnen zorginstellingen.
Magnus Energy en Ciratum bundelen krachten en nemen het voortouw in de energietransitie
Adviesbureaus Magnus Energy en Ciratum bundelen hun krachten om hun dienstverlening te versterken en te verbreden. Om zo innovatieve, hoogwaardige en holistische oplossingen te bieden aan Nederlandse klanten in de energiesector.
Gentse AI start-up die de perfecte sales pitch genereert, haalt 1,9 miljoen euro op bij Holland Capital
Uman, het Gentse AI-gedreven softwareplatform voor B2B sales teams, haalt 1,9 miljoen euro op. De financieringsronde wordt geleid door Holland Capital, in combinatie met bestaande investeerders imec en Seeder Fund.
Holland Capital kondigt succesvolle exit van Defibrion aan IK Partners aan
Sinds 2019 heeft het management team van Defibrion op succesvolle wijze samengewerkt met Holland Capital. De aandelen van Defibrion worden verkocht aan IK en Defibrion’s management team.
Hardis Group neemt ons portfoliobedrijf Magnus Black over
Hardis Group, leverancier van supply chain-software, kondigt de overname aan van het Nederlandse Magnus Black, bekend van het cloud gebaseerde order management systeem (OMS) OIL
Supply Chain Company opent deuren in Spanje en UK
De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien en opent deuren in Spanje en UK. De groei dankt het aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.