Holland Venture investeert in innovatief product voor de mammografie

Amsterdam, 7 maart 2014 – Participatiemaatschappij Holland Venture investeert samen met participatiemaatschappij Oost-Nederland (PPM Oost), Life Sciences Fund Amsterdam en Demcon in het medische bedrijf SigmaScreening B.V.. Sigmascreening heeft een innovatief product voor mammografie ontwikkeld, waardoor onnodige pijn bij onderzoek naar borstkanker wordt voorkomen. Dit wordt nu al succesvol toegepast in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam en eind dit jaar kunnen ook andere ziekenhuizen en screening centra gebruik maken van deze innovatie.

Wereldwijd worden jaarlijks 150 miljoen vrouwen getest op borstkanker. In Nederland gaat het jaarlijks om één miljoen vrouwen tussen de 50 en 75 jaar. Vanwege de pijn die het huidige onderzoek oplevert, ziet ongeveer één op de vijf vrouwen af van het onderzoek. Met de oplossing van SigmaScreening komt een eind aan 45 jaar borstonderzoek met onnodig veel pijn. Het bijzondere aan deze innovatie is dat rekening wordt gehouden met de vorm en grootte van elke borst en dat vervolgens de compressie die moeten worden uitgeoefend om een goede r??ntgenfoto te krijgen daarop wordt aangepast.

Bij SigmaScreening werken professionals op het gebied van radiologie, mammografie, biomedische fysica en medische IT. Voor de technische ontwikkeling en productie wordt samengewerkt met Claymount en Demcon. Uit onderzoek blijkt dat er wereldwijd een grote behoefte bestaat aan een mammograaf die minder pijn veroorzaakt. SigmaScreening bevindt zich momenteel in de laatste fase voor introductie op de markt. De investering vanuit Holland Venture en haar mede investeerders wordt gebruikt om de certificering en de ontwikkelingsfase af te ronden en de marketing & sales activiteiten binnen Nederland op te starten.

‘Jarenlang hebben veel vrouwen onnodig pijn geleden bij onderzoek naar borstkanker. Deze innovatie op de huidige mammograaf zorgt voor een significante pijnreductie bij borstonderzoek. Dit komt doordat de compressie die wordt uitgeoefend aangepast wordt aan de grootte en de vorm van de borst. Het is een innovatie die dicht bij de huidige technologie staat. Dat maakt de kans van slagen vele malen groter dan wanneer het om een compleet nieuwe technologie zou gaan. Dan reageert de markt in de regel veel meer afwachtend’, aldus Ivo Aarninkhof, directeur van SigmaScreening die hoge verwachtingen heeft van de innovatie.

Ewout Prins, managing partner Holland Venture, is verheugd over de investering: ‘SigmaScreening beschikt over een innovatieve technologie waarmee een significante pijnreductie bij borstonderzoek gerealiseerd wordt. Hierdoor zal de opkomst bij borstonderzoek stijgen en wordt eventuele borstkanker in een eerder stadium opgespoord. Door de tijdige diagnose wordt de kwaliteit van de zorg verbeterd en de kosten voor behandeling verlaagd. Hiermee past de onderneming zeer goed binnen de strategie van ons zorginnovatie fonds. Wij kijken er naar uit om SigmaScreening actief te ondersteunen bij haar groei naar een volgende fase.’